Och, jee, je hebt iets belangrijks te doen waar je tegenop ziet en de zenuwen razen door je lichaam.
Je gedachten zijn alleen maar negatief.
Je brein oordeelt, klaagt, heeft zelfkritiek, gedraagt zich als een kind, verzint smoesjes, liegt.

Ik ken het maar al te goed dat mijn brein mij steeds op het verkeerde been zette…en soms nog.
Het deed mij zeker geen goed want ‘wat je denkt ben je zelf’

Toen ik voor mijn opleiding regelmatig examens had, was ik weken ervoor al helemaal van het padje af.
Gedachten als: ik kan het niet, stel dat ik een black out krijg, ik kan het niet onthouden…,waren niet vreemd voor mij.

Inmiddels ben ik er wel achter gekomen dat deze gedachten voortkwamen uit de overtuigingen die ik had, niet goed genoeg te zijn, ik ben het niet waard.
En waarschijnlijk vertel ik je niets nieuws…en herken je dit misschien.

Wanneer cliënten mij vertellen wat hun probleem is en zeggen: ‘’Ik heb weinig zelfvertrouwen”, dan vraag ik: “Hoeveel wil je ervan hebben dan?”
Hmmm, ik zie ze dan denken.
Het is misschien een vervelend grapje, maar ik wil ze bewust maken bij wát precies ze meer zelfvertrouwen willen krijgen.

En dat wil ik jou ook vragen.
In welke situatie heb jij weinig zelfvertrouwen?
Bij welke mensen bijvoorbeeld?
Is het voor jezelf belangrijk of is het omdat jij je vergelijkt met een ander?
Wat levert het je op?

Een voorbeeld

Stel je bent eindelijk uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek.
Je hebt research gedaan over het bedrijf, je bent voorbereid op de eventuele vragen die ze jou kunnen stellen en je hebt je kleding met zorg uitgekozen.
So far so good, zou je zeggen.
En toch gieren de zenuwen door je lichaam als je aan dat gesprek denkt wat nog in de toekomst ligt.

De pluspunten die ik nu noem is dat je niet voor niets gesolliciteerd hebt voor die baan.
Je past in het profiel, het sluit goed aan wat jij kan.
Met andere woorden, de keuze die je gemaakt hebt om juist op die baan te solliciteren komt voort uit een positieve overtuiging omdat je vindt dat jij de geschikte persoon bent omdat je de skills hebt.

Maar het dilemma is dat je eigenwaarde…je zelfbeeld niet op een lijn ligt met je vaardigheden, je kwaliteiten.

Natuurlijk is het normaal dat je een gezonde spanning mag voelen want dat houdt je juist scherp.
Maar wat ik bedoel is, dat jij jeZelf niet de kans geeft om jeZelf te zijn door allerlei negatieve gedachten die je in een negatieve flow brengen. En dat gaat je niet helpen tijdens je gesprek. Eigenlijk zeg je dat je het niet waard bent om geselecteerd te zijn.

JeZelf afkraken

Het ‘afkraken’ van jezelf komt door een ervaring (wat een herinnering is) wat je onbewust hebt opgeslagen.
Aan elke gedachte zit een overtuiging en emotie gekoppeld. Altijd.

Hoogstwaarschijnlijk heb je een overtuiging, niet goed genoeg zijn, in je kindertijd meegemaakt.
Maar je gepieker en je negatieve gedachten spelen zich allemaal in het NU af.
Kunnen we dan die negatieve overtuiging dan ook in het NU veranderen?
Ja dat kan zeker…ben je er klaar voor?

We gaan onze brein een beetje helpen en voor de gek houden.
Want hoe zou het voor je zijn als je in elke situatie waar jij je onzeker over voelt kan veranderen… en jezelf een positief gevoel kan geven waardoor jij juist weer zelfvertrouwen krijgt?

Ankeren

Je kent het vast wel…je hoort een liedje en je kan meteen die herinnering weer terug halen.
Geuren hebben ook dat effect wat je meteen weer terug brengt naar een vroeger moment.

Deze voorbeelden fungeren als een ANKER in je geheugen. (Ook dat sla je op in je onderbewuste.)
Om van dit ‘mechanisme’ gebruik te maken kunnen we dus BEWUST gebruik maken wanneer we naar een positief gevoel willen om je zelfvertrouwen te vergroten.

Oefening: Een ANKER maken om je krachtig te voelen en je zelfvertrouwen te vergroten

1. Denk eens terug aan een moment waar je veel zelfvertrouwen had
2. Beleef dat moment helemaal opnieuw
3. Zie wat je toen zag… hoor wat je toen hoorde…en voel wat je toen voelde
4. En als je merkt dat je dit gevoel tot het maximum hebt opgebouwd plaats je een anker
5. Door bijvoorbeeld je duim en je wijsvinger tegen elkaar aan te drukken
6. Maar het kan ook samen met een gedachte of uitspraak: ik kan dat gewoon, ik geloof in mijZelf…Een zin wat bij jou past
7. En herhaal het plaatsen van het anker door verschillende herinneringen van Zelfvertrouwen naar boven te halen… en op het hoogste punt plaats je dit op dezelfde plek. Je stapelt als het ware al je ervaringen van zelfvertrouwen door een krachtig anker te maken
8. Dit anker ga je gebruiken wanneer je iets moet doen waar je tegenop ziet…
9. Vuur het anker af (door duim en wijsvinger tegen elkaar te plaatsen) wanneer jij het nodig hebt. En dat kan voordat je iets moet doen maar ook tijdens de situatie

Is het gelukt? Wat komt er nu bij je boven als jij je duim en wijsvinger tegen elkaar drukt?
Oefen zo vaak je wilt totdat je het gewenste resultaat hebt bereikt.

Heel veel succes en mocht je met mij willen oefenen, maak dan een afspraak want ik heb nog meerdere oefeningen die jou kunnen helpen in het vergroten van je Zelf-vertrouwen.

‘Het gaat er niet om dat je je Zelf gaat vinden, maar dat jij onverBloend jeZelf gaat zijn’