Ben jij wel eens eenzaam? Of voel jij je wel eens alleen?

Maar wist je dat eenzaam zijn of je alleen voelen twee verschillende gevoelens zijn.

Een weetje

Dat 1 op de 3 Nederlanders zich wel eens eenzaam voelt en dat 10 % hiervan zich heel erg eenzaam voelt?

Je eenzaam voelen komt niet alleen onder de ouderen voor.
Eenzaamheid komt voor onder alle leeftijden, ook bij alleenstaanden maar ook wanneer men wel een partner heeft.

De verschillen tussen eenzaam zijn en alleen zijn

Het woord EENZAAM kan je in tweeën delen: een en zaam.
Eigenlijk zegt het dat jij je één voelt als je met iemand samen bent.

Men is eenzaam doordat je je geïsoleerd voelt, buitengesloten.

(Denk bijvoorbeeld aan de Corona tijd waar we in zitten. Sommigen voelen zich heel erg eenzaam door zich afgesloten te voelen van de buitenwereld)

Je ALLEEN voelen of alleen zijn hoeft niet perse negatief zijn.
We hebben allemaal wel eens de behoefte om alleen te (willen) zijn toch.
Ik in elk geval wel. Ik heb het ook nodig.
Maar dat is dan een bewuste keuze om alleen te zijn, de ruimte nemen om tot jezelf te komen.

Door het woord, ALLEEN, in tweeën te delen zegt het: al een. Je bent al één, compleet.
Je kan goed met je-zelf opschieten.

We zijn kuddedieren

We zijn kuddedieren en hebben behoefte om bij een groep te horen, dat zit in ons oerinstinct.
Ervan uitgaan dat we kuddedieren zijn, past eenzaamheid niet bij onze identiteit.
Want een van onze basisbehoeften is wanneer we bij een groep horen.
Omdat we deel willen uitmaken van een groep, er bij horen, een taak hebben, van betekenis zijn.

Eenzaamheid geeft je een vervelend gevoel; angst, verdriet, een leegte in jezelf.
En wanneer je niet bij een ‘groep’ hoort dan kan men zich angstig voelen omdat jj je dan dan extra kwetsbaar kan voelen.

Men kan zich eenzaam voelen door bijvoorbeeld:

1. Fysieke beperkingen:
mobiliteitsproblemen, een handicap.
2. Mentale beperkingen: allerlei beperkende overtuigingen zoals:
wie zit er op mij te wachten, ik ben niet interessant genoeg, etc.
3. Sociale beperkingen:
moeite hebben om contact te maken.
4. Emotionele beperkingen:
Verlies van een dierbare, geen partner, geen vrienden. Traumatische beschadigingen, geen zelfvertrouwen hebben, etc.

Je kan je voorstellen dat wanneer men zich eenzaam voelt het zeker de moeite waard is om te onderzoeken wanneer en in welke situaties er sprake is van zich eenzaam voelen.

-Maar eenzaamheid kan ook iets over je zelfbeeld zeggen. (Ik doe er niet toe)-

In mijn praktijk heb ik meerdere cliënten gehad die zich eenzaam voelden.
“Ik ben alleen, ik heb niemand”

Toch zijn er veel mensen die alleen zijn en zich niet eenzaam voelen.

Een voorbeeld

Hester voelt zich eenzaam.
Ze heeft leuke collega’s, een fijne familie. Toch houdt ze deze mensen op afstand omdat ze onzeker is. Wanneer ze zich meer bloot zou geven dan zouden ze haar zwakheden kunnen ontdekken.
Hester heeft zich aangeleerd om niet over haar gevoelens te praten want stel je voor dat ze gekwetst wordt omdat ze haar zwakheden misschien opmerken.

Hester zou juist wel over haar gevoelens moeten praten zodat er een verbinding gemaakt kan worden en een band kan worden opgebouwd.

Werk aan de winkel dus om op mentaal, en emotioneel niveau de diepte in te gaan. Er moet een oorzaak zijn wat het gevolg is geworden van eenzaamheid.

Tips wat je kunt doen tegen eenzaamheid:

Opmerking: Omdat we nog steeds in de Corona tijd zitten en ons aan de gepaste afstand moeten houden zullen onderstaande tips niet allemaal haalbaar zijn.
Kijk wat in je vermogen ligt wat wel kan. 

1. Nodig iemand uit om iets leuks te doen of om een kopje koffie te komen drinken.
2. Bel iemand op en vraag om samen te koken en samen te eten.
3. Ga vrijwilligerswerk doen wat bij je past.
4. Denk aan een hobby waardoor je uit je huis moet.
5. Verander je mindset, ik mag er zijn, ik kan nog zoveel betekenen.
6. Ga contacten aan op social media zodat je verbonden bent met de buitenwereld.
7. Nodig jezelf uit bij een ander.
8. Deel je emoties met een ander over je eenzaamheid.
9. Onderneem actie…blijf niet op de bank hangen.
10. Maak een plan van je verlangens en voer deze uit wat in je vermogen ligt.

Er zijn veel hulplijnen o.a. (de luisterlijn 0900 – 0767) op internet te vinden voor mensen die zich eenzaam voelen in de Corona tijd

Kom uit je comfort zone.
Want het geeft je meteen meer zelfvertrouwen.

Jij bent de schilder van je eigen schilderij…en je kan het zo bont maken aan kleuren zoals jij het wilt.
Geef kleur aan je leven.

Mocht jij begeleiding nodig hebben omdat jij je eenzaam voelt…neem dan contact met mij op.
Het is niet voor niets dat onze paden elkaar kruisen.
Je bent niet alleen.

Hartegroet, Ilse