Stress

Stress gaat namelijk niet alleen over je denken, maar ook emotioneel en fysiek heb je daar hinder van.

Je ‘Stressig’ voelen zorgt er voor dat je gedrag heel anders is dan dat je zou willen. En je omgeving heeft daar natuurlijk ook last van, je bent jezelf niet meer.

We ervaren allemaal wel eens stress.
En op zich is stress helemaal niet verkeerd.

Want plotseling in de stress schieten zorgt ervoor dat je in actie komt.
Denk maar eens aan een moment dat je plots moest remmen.
Er komen dan allerlei stresshormonen vrij (soort van boodschappers) die er voor zorgen dat je meteen moet handelen.
Als dat niet zou gebeuren dan had je misschien iemand plotseling achterop de fiets gehad of zat er iemand tegen je voorruit geplakt.
Dat is acute stress, meteen alert zijn en handelen.
Pffff, even schrikken maar je stress hormonen dalen weer zoals het hoort.

Maar wees alert dat je geen chronische stress krijgt.
En het is soms moeilijk om dat te herkennen.
Het is ook een soort sluipmoordenaar die in je systeem gaat nestelen zonder dat je dit in de gaten hebt.
Je handelt dan op je automatische piloot. En je adrenaline en cortisol blijven constant op scherp staan met alle gevolgen van dien n.l. dat je bijnier uitgeput raakt.

Een weetje: cortisol heeft een belangrijke taak en beïnvloed ons slaap-waakritme, het geheugen, de concentratie en de stemming. Maar ook heeft cortisol invloed op onze stofwisseling van vetten, suikers en eiwit opname (onze brandstof).
En wat de cortisol doet in stresssituaties is dat deze toeneemt. En bij chronische stress is dat een constante toename van cortisol waardoor je hele hormoonhuishouding van de rel raakt.

Signalen van langdurige stress

Misschien herken jij enkele signalen van stress:

Mentaal (dus wat er allemaal in dat hoofd omgaat) :
piekeren, somber, vergeetachtig, slechte concentratie, neerslachtig, negatieve gedachten, nergens zin in hebben, opstandig, depressief, van alles moeten.

Fysiek (allerlei pijntjes of blokkades in je lijf) :
hoofdpijn, maagpijn, darmproblemen, stramme gewrichten, oorsuizen, misselijkheid, hartkloppingen, slaapproblemen, pijn op de borst, rug en nekklachten, vermoeidheid.

Emotioneel (gevoelens) :
boos, angstig, onzeker, agressief, gejaagd, ongelukkig, stemmingswisselingen, irritaties, minderwaardigheidsgevoel, schrikkerig, verdrietig.

Gedrag (is hoe jij je profileert) :
ongezond eten, meer roken, drugs, gamen, meer koffie drinken, overmatig drank gebruik, onrustig, kort lontje, veel praten, moeizaam op gang komen, sociale contacten vermijden, opsluiten, te lang in bed blijven, niet verzorgen, medicijnen slikken, klagen, slachtoffer voelen, over actief zijn.

Structuur

Uit ervaring weet ik wat chronische stress is en wat uiteindelijk een burn out werd.
Wat toen in mijn periode bijdroeg om te herstellen was o.a., structuur.
Ik ging elke dag naar buiten, weer of geen weer, op tijd opstaan en op tijd naar bed.
Structuur aanbrengen in je leven is grip houden op je eigen gezondheidsmanagement: voedsel, ontspanning en beweging.

Mediteren

Nu zoveel jaren later weet ik dat mediteren een positieve en belangrijke bijdrage levert bij stress maar ook… om te ontspannen.
En misschien denk je dat mediteren voor watjes is of voor mensen die zweverig zijn…dat mag je denken, geen probleem…maar probeer het eens.

Maar wat als je het nu in je dagelijkse structuur integreert. Net zoals het een gewoonte is om je tanden te poetsen.

Tip: om mediteren eigen te maken koppel dan bijvoorbeeld mediteren aan iets wat je gewoon dagelijks al doet (tandenpoetsen, douchen).
Dan veranker je het als het ware in je systeem.
We zijn gewoonte dieren dus dit gaat je lukken.
-Dus bijvoorbeeld na het tandenpoetsen ga ik meteen mediteren.
Zelf vind ik het in de ochtend het fijnst…lekker de dag ontspannen beginnen-

De voordelen van MEDITEREN

De voordelen van mediteren nog even op een rijtje zodat je nog enthousiaster raakt.

• Minder stress
• Betere concentratie
• Je immuunsysteem wordt sterker
• Je bloeddruk gaat omlaag
• Betere nachtrust
• Je voelt je energieker
• Fysieke pijn verzachtend
• Het kalmeert (uiteindelijk) de geest (gedachten)

Tips hoe je kan beginnen met mediteren

• Zoek een rustige plek waar je alleen kan zijn
• Doe het geluid uit van je mobiel, laat honden en katten niet in je omgeving toe (even opsluiten dan maar)
• Zet eventueel een rustig muziekje op (op You Tube vind je allerlei fijne muziekjes om te mediteren. (Regen en zee geluiden doen het bij mij goed)
• Zet een wekkertje op 5 minuten
• Ga zitten of liggen
• Haal diep adem…hou even vast…en adem lang en rustig uit. En herhaal dit 3 x
• Blijf dan je ademhaling volgen
• En natuurlijk zal je afgeleid worden door je gedachten. Laat het maar gewoon gaan, je hoeft er niets mee. En concentreer je weer op je ademhaling.

Je kan het volgende doen: bij inademen zeg je in…en bij uitademen zeg je uit
Op deze manier hou je je makkelijker bij je ademhaling
En je zult zien dat je schrikt van het wekkertje dat afgaat. Zo snel gaat dat.
Maar een overwinning voor jou want je hebt gewoon gemediteerd.

En doe dit gewoon een week lang en voer dan de tijd met wat minuten op.
Ik ben zo benieuwd hoe je dit gaat ervaren. En mocht je nog vragen hebben hoe nu verder als je al op de 10 minuten zit, laat het me dan weten.

Succes met het mediteren maar vooral geniet van je nieuwe ‘gewoonte’

Hartegroet