De maand januari is zo’n overbruggingsmaand. Een schakel tussen net nog een beetje winter en net nog geen voorjaar.
Wanneer ik in een winterdip zit dan voel ik me futloos, neerslachtig. Ik heb behoefte om me meer terug te trekken.
Herken jij dat?

Op een  mooie winterdag…

Maar wanneer het een mooie winterdag is met het zonnetje erbij dan voel ik dat mijn hele systeem daarop reageert; mentaal, emotioneel en fysiek.
Alles in mij zegt dat ik behoefte heb aan licht, vitamine zon, mijzelf willen opladen, ik wil naar buiten.
En daar maak ik dan ook gebruik van. Hoe snel verandert dan je gemoedstoestand, vind je niet?
Dat is ook niet zo vreemd hoor. We zoeken allemaal naar het licht in en om ons heen. Zo zijn we van nature.

‘ Het gaat er niet om de DUISTERNIS kwijt te raken…Het gaat er om het LICHT binnen te laten’

Wat veroorzaakt een WINTERDIP

Doordat we te weinig zonlicht opvangen, hebben we o.a. een tekort aan vitamine D wat uit zonlicht wordt gehaald.
Maar ook maken onze hersenen te weinig serotonine aan wat een hormoonstofje is wat ons in een goede stemming brengt.
En mede door een tekort van het o.a. gelukshormoon serotonine, zorgt dat je in een sombere stemming komt.

Maar we kunnen ons systeem gelukkig een handje helpen door bijvoorbeeld Vitamine Zonlicht (D) uit een potje te halen.

En serotonine tekort kan je uit voedsel halen. Serotonine kan alleen worden aangemaakt uit het amonizuur genaamd tryptofaan. Je haalt het uit voeding zoals kikkererwten, bananen, bruine rijst, pompoen- en sesamzaadjes, chocola (joeppie tongue-out) en melk. Enzymen helpen de tryptofaan uiteindelijk omzetten in serotonine.

(Serotonine reguleert onder andere je dag- en nachtritme. Zo kan je last krijgen van slapeloosheid bij een tekort aan serotonine. Om melatonine aan te maken heeft je lichaam namelijk serotonine nodig. Bij een tekort aan melatonine val je dus logischerwijs moeilijker is slaap.)

Dat moet je ook maar weten nietwaar?
Maar lees de tips maar die je kunnen helpen om je uit je winterdip te halen.

Tips om uit een WINTERDIP te komen

1. Ga het liefst ’s morgens naar buiten.
In de ochtend bevat de lucht veel blauw wat er voor zorgt dat er minder melatonine (de slaapverwekker wat je overdag slaperig of duffig maakt) wordt aangemaakt.
2. Ga de buitenlucht in. Ben je aan het werk? Zorg dan dat je een ommetje maakt in de pauze.
Of zoals ik doe…ik fiets graag en doe meteen mijn boodschappen.
3. Stap gewoon een paar minuten in je tuin, als je deze hebt, of anders op je balkon.
4. Drink St-Jansthee (Het is als een milde, natuurlijke anti-depressiva. Wel afstemmen of je deze met medicijnen mag slikken ) of Kamille thee.
5. En zoek afleiding. Waar krijg je energie van. Boek lezen, muziekje, schilderen, tekenen etc.
6. Begin je dag met 3 dingen waar je dankbaar voor bent en sluit af met een hekje wink: dankjewel.
7. Probeer eens Hornbeam. Een van de remedies van de Bach Bloesem Remedie.
Herken jij jezelf  in de volgende uitspraken: ik kom moeilijk mijn bed uit, hoe kom ik deze dag door.
De werking is dat je weer je schouders eronder zet met een goed gevoel.
8. En als het even ‘donker’ wordt denk dan aan het LICHT wat in je zit.

Wees niet te streng tegen jezelf

Ik hoop dat je met deze tips, die voor iedereen haalbaar is, jou kan helpen om uit je winterdip te komen.
Wees vooral niet te streng tegen je zelf, waarom het jou moet overkomen of dat heb ik weer…
Het is eigenlijk gewoon ons biologische klok wat af-reageert op te weinig daglicht. Maar tevens geeft het je ook een seintje dat je geest en lichaam behoefte heeft aan aanvulling van een tekort.

Mocht je nog vragen hebben of wil je dat ik een flesje Hornbeam als extra ondersteuning voor je maak? Neem dan contact met mij op.

Het samenspel van donker en licht onthult de schoonheid van het leven