Heb JIJ wel eens gehoord van BIJNIERUITPUTTING?

Misschien heb je er wel of niet over gehoord.
Maar ik vraag  je toch om dit artikel te lezen.
Want misschien ken je iemand in je omgeving die wat meer inzicht nodig heeft in het onderwerp; Bijnieruitputting.

Er is nogal wat op ons afgekomen de laatste maanden en is je vast niet in je koude kleren gaan zitten.
En heeft misschien meer stress veroorzaakt dan je dacht.

Stress door:

• Eenzaamheid
• Onzekerheid over je baan en toekomst
• Ontslag
• Verlies van een dierbare
• Gemis van sociale contacten
• Corona regeltjes
• Angsten
• Frustraties
• Financiën
• Volle agenda
• Privé situatie

En gelukkig voor jou als je maar korte stress momenten hebt gehad en dat het verder geen invloed heeft gehad op je gezondheid.

Maar voordat ik meer uitleg geef over wat bijnieruitputting nu precies is, kom ik ook met een goed bericht over stress.

We kennen 2 soorten stress

Stress is gezond! Wat zeg je nu Ilse? Ja, je leest het goed.
Dit heet eustress.
Omdat gezonde stress sjeu geeft aan je leven!

Eustress voorbeelden:

Verliefdheid, een sollicitatiegesprek, examen.
Top-sporters bijvoorbeeld, hebben deze stress nodig om te presteren.
Deze kort durende stress houdt je bij de pinken en alert.
En in de volksmond hebben we het dan over gezonde stress.

Bij gezonde stress herstel je vrij snel en ontspant je geest en lichaam zich weer, de herstelfase.
Gezonde stress zorgt er dus voor, dat je ondanks druk… goed kan presteren.

Echter…de tegenhanger van de eustress is distress.

Distress voorbeelden:

Bedreigende situaties…
Vluchten voor tijgers hoeven we niet meer in deze tijd en hoef je hier geen stress door te krijgen. (Ons reptielenbrein zorgt voor de vlucht, vecht, verstar modes)
De bedreiging zit nu in onze welvaart…welvaartziekte.

Het leven gaat in zo’n rap tempo en er wordt zoveel van ons verlangd en verwacht (voorbeeld is hoe we 100% om moesten door de Corona regels).
En zelfs met alle comfort die we hebben komen we nóg tijd te kort…Comfort heeft ook zijn prijs.

(Denk maar eens terug aan de tijd voor de Corona. En gelukkig zijn er ook mensen die er hun voordeel van hebben ondervonden en zijn meer bewust geworden om het ‘anders’ te doen)
Hoe jachtig leefde men en werden de dagen langer en de nachten korter (door de druk en prikkels van buitenaf).
Men wil een ‘succesvol’ persoon zijn door alle ballen in de lucht te kunnen houden.
De uitspraak van 2020: ik sta constant aan…is…Constant stress.

Te lang in distress blijven hangen kan chronische stress worden en is dan ongezonde stress, je bent in constante paraatheid (overlevingsmechanisme).
En gaat ten koste van de bijnierschors omdat deze constant cortisol moet produceren om jou te voorzien van brandstof.

Cortisol

Cortisol is een stresshormoon, net als adrenaline. Als je lichaam stress ervaart, wordt er als eerste adrenaline aangemaakt. In de volgende stap maakt het lichaam cortisol aan.
Samen met adrenaline (en noradrenaline) wordt cortisol aangemaakt in je bijnieren.

Maarrrrrrrr….Bij constante cortisol aanmaak, door aanhoudende stress, ervaart het lichaam constante spanning, gejaagdheid en alertheid en wat kan leiden tot een burn-out en dus…bijnieruitputting.
En je begrijpt nu, dat constante cortisol aanmaak niet meer afneemt en dat het lichaam in een constante vechtstand blijft om te overleven.

De gevolgen van te veel cortisol:

• Slaapproblemen
• Gewichtstoename
• Afbraak van de spieren
• Uitputting
• Concentratieverlies
• Kort lontje
• Darmklachten
• Veroudering
• Zwak immuunsysteem
• Depressie

Bijnieren (De bijnier ligt boven op elke nier en is maar 2 cm)

Bijnieren zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van een aantal hormonen in ons lichaam, onder andere:
• Cortisol: zorgt voor een goed werkend immuunsysteem en remt ontstekingen.
• Adrenaline, het ‘vluchthormoon’.
• Testosteron en oestrogeen: de mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen.

In stress situaties worden de bijnieren steeds geprikkeld om de stresshormonen aan te maken.
Bij bijnieruitputting wordt gezegd, dat deze door de voorraad hormonen heen is.

Kortom: een disbalans tussen ontspanning en stress situaties kan naar een bijnieruitputting leiden.

Kenmerken van bijnieruitputting:

• Duizelingen
• Vermoeidheid
• Depressie
• Drang naar zoetigheid en zout
• Verergerde ontstekingen
• Ontstaan of verergeren van allergieën
• Bloeddruk te hoog of te laag
• Moeite met slapen en opstaan
• Auto-immuunziekten
• Verlaagd libido
• Ontregelde bloedsuikerspiegel
• Schildklier afwijking

Wat kun je doen om uit distress te blijven?
Een gezondere leefstijl toepassen…en stressmanagement.

-Ik heb vele problemen gekend. Maar de meeste hebben nooit plaats gevonden.
Mark Twain

Zorg voor balans tussen ontspanning, beweging en voedsel.

Ontspanning:

stort je weer op een (oude) hobby,
lezen,
naar de bioscoop,
ga uit eten,
rooster een vrije dag/avond in je agenda,
zoek mensen op met wie je altijd zo kan lachen,
doe eens lekker niks, lekker lummelen,
mediteer elke dag, (Mediteren),
stop met 24/7 mobiel bereik, zet je mobiel op stil en kijk er enkele uren niet op,
slaap minstens 7 uur per nacht.

Beweging:

na een uurtje achter je pc gezeten te hebben, loop een rondje,
sta op na een uurtje bankzitten en ga desnoods de trap een paar keer op en af,
wandel of fiets, ga tuinieren,
sporten,
en wat je ook doet aan beweging…doe het rustig…wees je bewust van je omgeving.

Voedsel:

eet meer groenten en fruit, vis en gevogelte,
vermijd snacken waar veel suikers en zout in zitten,
drink liever geen vruchtensappen, frisdranken en minder koffie,
drink meer kruidenthee.

Wissel regelmatig druk, druk, druk af met ontspan, ontspan, ontspan, beweeg, beweeg, beweeg!

Conclusie:

Geest en lichaam zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Zorg dat je in balans kan blijven op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel gebied. Alles verwijst naar BEWUST ZIJN en pak je momentjes van ontspanning…uit liefde om onverBloemd jezelf te zijn.

Bij deze nog een link naar het boek  Bijnieruitputting.
Ik heb het zelf (nog) niet gelezen maar hoorde er veel positieve berichten over.
En op deze site staat ook een Excel bestand wat je kan invullen of je eventueel bijnieruitputting hebt.
(Je moet er wel even de tijd voor nemen)

Ik wens je een fysieke en emotionele gezondheid toe.
Hartegroet, Ilse