Balans

Om in balans te zijn, dan zijn de volgende ‘ingrediënten’ heel erg belangrijk;
voedsel, beweging en ontspanning.
En over, ontspanning, wil ik het graag hebben met jou.

Vind jij dat je voldoende aan ontspanning doe en zo ja wat doe jij dan om te ontspannen?
Maar wat als jij vindt dat je te weinig aan ontspanning doe…hoe uit zich dat in jou?

We worden allemaal in beslag genomen door zoveel TO DO dingen, dag in dag uit.
Of je nu een baan hebt of een huisvrouw/man bent. Wat mot dat mot!

Prikkels

En al die prikkels van buitenaf (o.a. Social media) die binnen dringen waardoor je hoofd nog voller en drukker wordt.
Al jaren kijk ik niet echt meer naar het nieuws omdat er te veel negativiteit wordt uitgezonden.
En als ik wel naar het nieuws wil kijken omdat er iets gaande is, dan is het een bewuste keuze.

Je bent het toch met mij eens dat er alleen maar negativiteit op het nieuws wordt uitgezonden…en of het allemaal waar is en het allemaal maar moeten geloven,… dat is dan nog maar de vraag.

Ontspannen

Maar ik dwaal af.
Ik zou het met je over ontspannen hebben.
De beste ontspanning is natuurlijk slapen. Ons lichaam komt dan helemaal tot rust en kan herstellen van de dag.
Onze organen werken op een laag tempo en dat is fantastisch geregeld.
Alles doet het gewoon terwijl we slapen.

En toch kunnen we ons slecht ontspannen en met name komt dat door onze overtuigingen, we moeten!
Onze gedachten kunnen ons zo in de tang houden dat het steeds moeilijker wordt om naar ons lichaam te luisteren.

Zelfs als je op de bank zit en je kijkt naar een leuk programma dan kan je lichaam nog vol adrenaline zitten omdat je bijvoorbeeld een drukke dag hebt gehad op je werk of thuis omdat je steeds dat liedje hoort van Brigitte Kaandorp: ik heb een heel zwaar leven, echt heel zwaar… omdat…

Je kan moeilijk loslaten.
Je hoofd staat constant ‘aan’.
En dan is er dat stemmetje (je innerlijke criticus) die zegt dat je dit en dat nog even kan doen voordat je…mag ontspannen.

In het woord, ontspannen, zit ‘spannen’ en is dus de tegenhanger van ont-spannen.

Een oefening

Een leuke oefening wat je nu meteen kan doen om te ervaren hoe ook alweer ontspannen zijn, voelt.

Als het goed is dan zit je nu.
Rusten je voeten op de vloer?
Strek je rechter been en trek nu eens je rechter voet naar je toe en span deze aan…en hou dat eens 10 seconden vast…en laat het nu los. Voel je het verschil?
En doe dat ook eens met je andere voet.

En maak van je hand eens een vuist en knijp en hou dat ook 10 seconden vast…en laat los.
En zonder dat jij je er bewust van was…was je in het NU en voel je het verschil tussen gespannen en ontspannen.

-Ik doe deze oefening van voet naar hoofd  met cliënten door ze het verschil te laten voelen.
Na deze oefening hebben ze weer het gevoel in contact te zijn met hun lichaam-

Neem kleine stapjes om echt te ontspannen, start met een kwartier… gewoon met niks doen.
Al is het alleen maar om te ervaren wat het met je doet.
Let OP! Je innerlijke criticus is gewend om zijn zin te krijgen en zal je ervan af willen brengen maar luister er niet naar.
Wees vooral niet te streng voor jezelf maar zeg: ik heb het nodig om weer balans te vinden tussen mijn hoofd en hart.

Wat kan je allemaal doen om te ONTSPANNEN:

• Naar de film gaan
• Lees dat boek wat je nog steeds wilt uit-lezen
• Pak je hobby weer op
• Wandelen of fietsen
• Mediteer
• Neem een massage
(ik geef ook ontspannende rugmassages, gezichtsmassages, Access Bars)

(vooral dus dingen doen wat geen inspanning kost)

Ontspannen is hard werken maar is absoluut gezonde voeding voor je ziel.

Tip: ik heb een oude hobby, schilderen, weer opgepakt.
Ik was helemaal vergeten, dat je door je te ontspannen inspiratie krijgt en ideeën krijgt en te creëren.

Wil jij van mij leren hoe je moet ontspannen? Neem dan contact met mij op.
Samen creëren we wat het beste bij jou past.
Hartegroet, Ilse