Regelmatig krijg ik de klacht van mijn cliënten: “’Mijn hoofd zit zo vol, ik heb geen ruimte meer om dingen te onthouden. De hele dag loop ik te piekeren’’

In deze 2 zinnen zitten 2 hulpvragen:

1e Hoe komt het dat ik zo’n vol hoofd heb?
2e Wat maakt dat ik steeds aan het piekeren ben?
Het zijn 2 vragen maar met mijn Blog kan ik misschien een bijdrage leveren door de 3 tips.

Wist je dat we tussen de 30.000 en 60.000 gedachten per dag kunnen hebben?

Ervan uitgaan dat we 60.000 gedachten hebben zou betekenen dat dit 2500 gedachten per uur zijn en 40 gedachten per minuut…Je kan het je bijna niet voorstellen.
Stel je voor dat je 44 keer per minuut iemand gedag moet zeggen.
Maar het is wel de realiteit dat we zoveel gedachten hebben en dan snap je ook dat het je kan uitputten. Want het stopt niet als je naar bed gaat…
Vaak is zelfs dat moment voordat je in slaap valt plek waar je nog eens een rondje piekeren doet en wat past stopt als je in een diepe slaap valt.

-Gelukkig dat we ons daar niet altijd bewust van zijn hoeveel gedachten er voorbij komen-

En om toch een moment daarvan bewust te zijn wil ik je graag uitnodigen om je voorstellingsvermogen te gebruiken.

Stel je voor dat er aan beide kanten van jou nog meerdere ‘ikken’ zitten en dat deze allemaal tegen je aan zitten te kletsen? De ene zegt wat je allemaal ‘nog’ moet doen, de ander juist niet, wat als…hoe komt het dat, wat zou er gebeuren als, je maakt toch geen kans, je kan het vast niet, enzovoort.
Er blijft wel heel weinig ruimte over om creatief te denken toch?

Hoe zou dat zijn? Vermoeiend hè als dit de hele dag zo door gaat, dag in en dag uit?
En 95% van deze gedachten gaan o.a. over zelfkritiek (interne dialoog) en vaak neem je deze nog serieus ook omdat wij ‘denken’ ons ermee te identificeren.

‘’Ik denk dat ik denk dat mijn denken alleen maar uit denken bestaat, denk jij dat ook?’’

Ik heb 3 Tips voor je om je hoofd Leeg te maken.

1. Neem je Gedachten niet serieus. Ongeveer 5% kan je wel serieus (functionele gedachten) nemen want deze zorgen ervoor dat je in actie komt om iets te ‘moeten of willen’ doen.
Je bent niet je gedachten, je bent meer dan je gedachten maar geloof niet alles wat je denkt.

2. Maak een afweging tussen gedachten die Functioneel zijn en gedachten die jou energie kosten omdat je verontrustende gedachten hebt (bezorgdheid, angst, onzekerheid, onrust).
Al die plaatjes of filmpjes die je voor je ziet zijn waarnemingen wat niet op waarheid berust en feitelijk een blik in de toekomst is wat je niet zeker weet.
Andere pieker gedachten sluiten zich weer aan bij de vorige pieker gedachten, niet waar?

3. Verander je Focus als er chaos heerst in je hoofd.
Ga sporten, lezen, wandelen of bel eens iemand op.

Ik hoop dat je wat met deze tips kan en toepas.
En mocht je met mij willen sparren om van ‘gedachten te wisselen’, neem dan gerust contact met mij op of laat een reactie achter onder deze blog.

Gedachten zijn illusies, meer niet. Tenzij je ze gelooft, dan worden ze jouw waarheid.

Hartegroet Ilse