Bewust en onbewust gedrag

Ons gedrag kunnen we onderscheiden in onbewust of bewust gedrag.
Waarschijnlijk wordt slechts 5% van ons gedrag werkelijk bewust gekozen.
Overigens wel vijf belangrijke procenten.
Het draait hierbij om grote levenskeuzes en keuzes voor de langere termijn.

Geprogrammeerd

We zijn ‘geprogrammeerd’ om onbewust te kunnen handelen en wat is opgeslagen in ons onderbewuste.
Door vaak geoefend te hebben worden onze doe en weet dingen als een programma afgespeeld… indien nodig.
(Denk aan fietsen, lopen, eten, wat we op school hebben geleerd enzovoorts,
zijn opgelagen in een programma.)

En omdat we veel onbewust doen (op de automatische piloot) is de valkuil dat wij niet stil staan bij wat we eigenlijk aan het doen zijn.

Zijn we ons altijd Bewust  waar we mee bezig zijn?

Staan we wel eens stil bij hoeveel opdrachten we onszelf geven maar ook die ons gegeven worden?

Onze drive is dat we zoveel mogelijk in één dag willen proppen omdat we gebonden zijn aan tijd… en om onszelf en anderen niet teleur te stellen.
Want het streven is om aan het einde van de dag zoveel mogelijk van ons lijstje te hebben afgewerkt. Check!
Met als gevolg dat we aan het einde van de dag bekaf op de bank neerploffen en net genoeg energie over hebben om nog een beetje tv te kijken… en op de bank in slaap te vallen.

Mijn voorbeeld: Ik moest van mijzelf elke dag een post plaatsen op mijn FB bedrijfspagina, onverBloemd therapie.
Dat had ik mijzelf voorgenomen en heb ik jaren ook zo gedaan.
Steeds iets nieuws verzinnen om mijn volgers te inspireren.
Maar op een dag dacht ik: “Hoe zou het zijn om een patroon te doorbreken en niet elke dag meer te posten? Zouden mensen dat gaan missen en zullen ze teleurgesteld zijn?”
Ik was al aan het invullen wat mijn volgers ervan zouden vinden en ik had weer een overtuiging erbij en een schuldgevoel. Uiteindelijk heb ik het plaatsen van mijn posts teruggebracht en plaats ik nu om de dag een post.
In het begin voelde het vreemd maar nu geeft het mij rust.
Geen opgejaagd gevoel meer omdat ik me niet meer zo gehaast voel om toch nog iets te moeten posten op Facebook.
En mijn volgers…hadden begrip!

Een opgejaagd, gehaast gevoel

Ik wil het ook hebben over dat opgejaagde gevoel wat je van binnen voelt als jij jezelf voorbij loopt.
Je bent de hele dag gehaast en je wordt als het ware door jezelf opgejaagd.
Een opgejaagd gevoel is wat anders dan druk, druk, druk zijn.
Je vliegt dan ook wel van de ene naar de andere kant maar er zit wel een finish aan verbonden…hoop je.

Een opgejaagd gevoel is dat je eigenlijk aan het einde van de dag nog onrustig bent.
Het liefst ga je door.
Maar het kost je heel veel energie, je lekt als het ware energie.
En om weer energie te krijgen voor de volgende dag, daar wordt te weinig “tijd’ aan besteed…laat staan dat je eraan denkt om eventuele maatregelen te nemen.

-hormonaal gezien is het dat je te veel cortisol aanmaakt, wat het onrustige gevoel veroorzaakt-

Ik heb een heel zwaar leven

Ik moet altijd lachen als ik het liedje hoor van Brigitte Kaandorp:

Doordat ze het zo dramatisch zingt moet je erom lachen maar eigenlijk is het een klaaglied met een serieuze boodschap.
Hieronder 2 coupletten:

Ik heb een heel zwaar leven
Echt heel zwaar
Alles is voor mij ontzettend moeilijk
Ik heb echt een heel zwaar leven
Nee, nee maar echt waar
Het leven is voor mij gewoon ontzettend zwaar

Bij mij gaat nooit eens iets vanzelf
Daarom ben ik vaak zo moe
Heel veel dingen zijn zo moeilijk
Dat ik ze gewoon niet doe
En doe ik wel een keertje iets
Wordt het heel vaak niet gewaardeerd
En daarom gaan veel andere dingen
Automatisch ook verkeerd
(kijk maar eens op internet voor de hele tekst)

Ik moet van mijzelf zoveel

De energie van gehaast zijn voelt alsof er een energiebal je alle kanten opjaagt.
Iets in de buitenwereld krijgt jou zover alsof je wordt achterna gezeten als een schaapsherder die zijn schaapjes een bepaalde richting op wilt jagen.
Het is natuurlijk niet iets of iemand die jou zo opjaagt want je doet het zelf.
En je zult er misschien niet meteen bij stil staan maar ook gehaast zijn is verwant met een emotie: bang om kritiek te krijgen, dat men over je oordeelt, ter verantwoording wordt geroepen.
Denk maar eens hoe vaak we zeggen: “Ik moet nog even vlug…”

Wanneer jij je gehaast of opgejaagd voelt dan zegt dat iets over je verbruik van energie.
Wat wil je bereiken en voor wie?

Hoe kan je er nu voor zorgen dat jij jezelf niet meer zo opjaagt?

1. Zorg voor overzicht
Maak een lijstje van wat je allemaal wilt doen
2. Maak een lijstje van je prioriteiten
Wat kan je meteen al oplossen omdat het je weinig tijd kost
3. Zorg voor ontspanning
Wandelen, fietsen, een boek lezen. Op deze manier ervaar je weer hoe heerlijk het is om te kunnen ontspannen en in het moment te zijn.
4. Ga op tijd naar bed
Door laat door te werken blijf je in de stress modus hangen en hou je het onrustige gevoel als je naar bed gaat. Wat weer een slaaptekort veroorzaakt.
5. Durf NEE te zeggen.
Je hoeft niet altijd op een uitnodiging in te gaan. Of een klusje te doen voor een ander.
6. Denk eens na waar je overtuiging vandaan komt om van alles van jezelf te moeten.
Voel jij je nr 1 belangrijk of nr 2 belangrijk?

Welke bereidheid om te veranderen vraagt dit van jou?

Haal je focus terug van waar je mee bezig bent om terug te keren naar het centrum van jeZelf. Voel dat jij nu belangrijk bent en voel dan dat je energie weer naar je terug komt en je tot rust komt.
Adem maar eens diep in en adem langzaam uit. En wees je bewust waar je mee bezig bent.

-En natuurlijk mag je soms iets haastig afmaken of doen want je kan soms bergen verzetten als het moet. Maar wanneer jij jezelf aan het uitputten bent vanuit perfectionisme is dat niet echt gezond-
Ken je die uitdrukking nog: Haastig gespoed is zelden goed.

Ik kan me zo voorstellen dat je na het lezen van dit artikel jij je ook ineens bewust wordt van het feit dat jij ook altijd van alles van jezelf moet en dat je een wedstrijd voert met de tijd.
Minuten worden uren, dagen…en jaren.
En jouw toekomst wordt steeds korter…Geef jij jezelf in tijd net zoveel aandacht als  wat je aan al die andere dingen van jezelf moet doen?
Doe je alles met veel plezier zodat je er energie van krijgt?
Maar wat als je niet meer weet hoe jij je kan onthaasten omdat het in je systeem zit?

Ik kan je helpen om je bewust te laten zijn waar je nu staat op jouw tijdlijn…zodat je kan zeggen: “Ik heb gewoon geen tijd meer om te haasten”
Neem je contact met mij op dan?

 

Hartegroet, Ilse

Oh ja, ik heb ook nog een goede film tip voor je, the Shift. https://youtu.be/7SnWOTDykAc
Het is wel in het Engels maar mocht je de film in het Nederlands ondertiteld willen zien dan is deze te bestellen bij Bol.com.

Waar gaat de film over:

Meestal proberen we in de tweede helft van het leven erachter te komen wat onze unieke bijdrage aan de wereld is. Dat betekent dat we de lessen moeten loslaten die ons eerder werden geleerd door ouders en maatschappij – prestaties en succes wogen het zwaarst. In de tweede helft verschuift (Shift) onze behoefte naar een leven met betekenis, dat dienstbaar is en gericht op teruggeven. Je hebt nog wel ambities, maar je zet ze anders in: niet gericht op het ego, maar op de ziel.

De film sluit goed aan bij het artikel wat ik heb geschreven. Echt een must see film.

Mijn recensie over de film: het leven gaat aan je voorbij omdat je van alles moet van jezelf. Maar waar het werkelijk om gaat is dat je jouw liefde en vreugde alleen maar kan delen met je dierbaren.