Kan jij ook slecht doorslapen en wordt jij meerdere keren wakker?

Het inslapen dat gaat nog wel maar meerdere keren wordt je wakker. Het is de zoveelste nacht dat je niet kan doorslapen.

Je draait je om…, je slaat met je hand een deuk in je omgedraaide kussen zodat je hoofd er weer inpast. Dan draai je van je  rechterzij weer op je linkerzij. Niets helpt…

En als je dan juist in het laatste uurtje uit een diepe slaap wakker schrikt door de wekker, dan zijn de rapen helemaal gaar.

Herken je dit?

Een enkele keer in de week slecht slapen is nog niet eens zo’n ramp maar als je dit meerdere malen overkomt in een week, dan raakt je hele energiesysteem van slag.
Het heeft op elk niveau invloed, fysiek, mentaal en emotioneel.

Wist je dat 60% van de Nederlanders slecht slaapt?

Laten we eerst eens stil staan waar het slechte doorslapen de oorzaak van kan zijn.

• Hormonale veranderingen. Zowel bij de man als vrouw.
• Vaak ’s nachts naar het toilet moeten.
• Leeftijd. Hoe ouder hoe minder slaap je nodig hebt maar de ‘slaap’ is ook minder diep.
• Slaapapneu.
• Zwaar eten en alcohol.
• Stress.
• Weekendlag.
• Volle maan.

Maar de redding is nabij.

Ik heb wat tips voor je verzameld wat je kan uitproberen en kunnen helpen:

Allereerst stop met de focus te leggen op: “Ik zal wel weer slecht slapen”
Niet doen, want alles waar je extra aandacht aan geeft dat groeit.

• Veel licht overdag houdt je biologische klok scherp en stimuleert de productie van het slaaphormoon melatonine.
Zorg dat je genoeg daglicht van buiten hebt opgenomen.
(Niet de hele dag binnen blijven. Ga een stukje fietsen of wandelen)
• Slaap in een goed geventileerde slaapkamer.
Je blaast immers kooldioxide uit.
• Eet niets meer na 21:00 uur.
Je organen zijn nu bezig om het voedsel te verwerken.
• Neem nog een douche voor het slapen gaan.
• Zorg dat je slaapkamer echt donker is.
• Plaats je mobiel niet naast je nachtkastje. Gebruik de ouderwetse wekker als alarm.
• Drink een kruidenthee voordat je gaat slapen.
• Stop met denken wat je allemaal de volgende dag wilt doen. Laat dat los.
• Denk aan drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent.
• Adem eens naar je buik toe en voel dat je buik omhoog komt.
Adem in, hou een paar seconden je adem vast en blaas dan de lucht er weer langzaam uit. Herhaal dit een paar keer.
• Lees nog een stukje uit een boek.
• Ga niet meer op je mobiel al je berichten lezen.
• Melatonine tabletjes innemen wanneer je denkt een tekort te hebben.

Heel veel succes, en voor straks…sweet dreams.